mardi 15 juillet 2008

Moteur MG C / C GT = Moteur Austin Healey 3000 ?

Une bonne question...

La MG C était prévue à l'origine pour remplacer la "big" Healey.
Le moteur, un 3 litres, ressemble bien à celui de l'Healey 3000 Mark III, et beaucoup de gens sur la toile et ailleurs font la confusion. Il y a bien 150 chevaux à 5250 tours/minute, comme sur L'Austin mais :
Le moteur de l'Austin comporte 4 paliers.
Celui de la MG comporte 7 paliers.
Le nombre de paliers change radicalement le comportement du moteur. Les essais d'époque le prouvent.

"However, it (the engine used in the Austin-Healey Mk III) should not be interpreted from this that the engine is the same; it is in fact a modified unit with seven main bearings instead of the four of the C-series." in 6 Cyl, 3 Litres = MGC, Autocar, 19 octobre 1967

"But enthusiasts familiar with the fierce, masculine behaviour of the Austin Healey 3000 Mk. III may find the performance of the new car (the MGC) a little disappointing. This is partly because of poor torque below 3000 r.p.m. which can lead to sluggish overtaking, and partly because of the very refinement of the new unit and its subdued exhaust note, which is often drowned by aesthetically less satisfactory fan and gearbox whines." in Softly, softly Road Test, Motor 4 novembre 1967.

"A very big redesigning job has been done on the six-cylinder engine so that it is virtually a new unit, with seven main bearing instead of four" in John Bolster tests THE MGC, Autosport, 1er décembre 1967.

D'après les journalistes de l'époque, il s'agit plus d'une évolution du moteur de la Big Healey que d'une installation dans une B d'un moteur de Healey pur jus.

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